מכללת זומר לאנתרופוסופיה וחינוך ולדורף מפעילה גם סדנאות והרצאות לקהל הרחב. לימודי ההעשרה מתקיימים לצד הקורסים של המכללה, חלקם מועברים על ידי מרצים של המכללה וחלקם מרצים מהמרחב החינוכי.
מכללת זומר היא חלק מ"העמותה לקידום החינוך בהשראת ולדורף ברמת-גן", מפעילת בית הספר היסודי זומר, בית הספר התיכון זומר ושבעה גני ילדים אנתרופוסופיים ברמת גן ותל אביב.
לימודי העשרה וההרצאות מתעדכנים ומתחדשים מפעם לפעם – כדאי לעקוב!
בנוסף, יש קורסים סמסטריאליים מקסימים במכללה ובהם כ- 13 שיעורים. הקורסים מתחילים בשבוע השני של חודש פברואר.
מגוון הרצאות וסדנאות להורים לילדים מגיל גן ועד לתיכון ברוח האנתרופוסופיה וחינוך ולדורף
ניתן להצטרף לקורסים סמסטריאליים במכללת זומר, הקורסים בתחומים שונים באנתרופוסופיה וחינוך ולדורף. אורך הקורסים כ – 13 מפגשים. אין צורך בידע מוקדם.
הכי מחבר שיש! להכין ביחד פיות, גמדים, נסיכות ,דמויות וחיות מלובדות עם מחט.
מרצה: ניצן אדר
12/12/22, 2/1/23, 9/1/23, 16/1/23, 23/1/23, 30/1/23
מיקום: ב"ס זומר
מחוט למישור ולמרחב. מפגשים פרונטליים בהם נכין לוכדי חלומות, פיות, גמדים, נסיכות ,דמויות וחיות מלובדות עם מחט. עבודה משותפת ומקרבת בין הורה לילדו/ילדתו. שיתוף פעולה, חוויית הצלחה עם תוצרים נהדרים, זמן רגוע וזורם של שהות ועשיה יחדיו.
עלות כולל חומרי היצירה: 400 ₪למשתתף, 800 ₪ לזוג.
ניצן אדר עוזרי: מתחיל את שנתו ה- 23 בחינוך ולדורף, מתוכן 14 שנים כמחנך. בשנים האחרונות מלמד בעיקר אומנות ועמלנות בבית הספר היסודי (א' עד ח') וכן אומנות והוראה בסמינר זומר. במהלך השנים ליווה פדגוגית מספר בתי ספר ולדורף במרכז הארץ.
ההרשמה נסגרה
הרצאה מאירת עיניים על שני הנושאים הכי נפיצים בין הורים למתבגרים:
גבולות ותקשורת עם ילדינו המתבגרים.
איציק שכן-טוב
11/1/23 יום רביעי 20:30-22:00
מיקום : ב"ס זומר
רקע על גיל ההתבגרות – חוקרים את הקטבים, מרחבי התנסות קיצוניים, להתבגר בתקופה של קיטוב וטלטלות, מהן האיכויות הייחודיות לגיל ההתבגרות? מהם האתגרים?
לב המפגש: תקשורת עם מתבגרים וגבולות.
מיועד להורים לנערות.ים בכיתות ז' עד י"ב
30 ₪ למשתתף
איציק שכן טוב: מחנך ולדורף מעל 20 שנה בגילאי יסודי ותיכון, מלווה יוזמות חינוכיות וכיום מנהל את ביס ולדורף בית חינוך אביב .
אבא למתבגרים ובעיקר מכיר היטב את עולמם של המתבגרים.ות בימינו.
לרישום ותשלום מראש והבטחת מקום לחצו כאן >
איילת חזן
ימי שני 18:00-19:15
החל מתאריך: 12.2.23
מיקום : ב"ס זומר
בקורס נעסוק במושגי בסיס; מהו חינוך ומהי תפיסת החינוך האנתרפוסופית בקווים כללים. מושגי בסיס על החינוך לגיל הרך. מאפיינים של הגיל הזה, וצרכיו המיוחדים.
המפגש בין מבוגר לילדים בגילאים הרכים. תודעת הילד מול תודעת המבוגר
900 ₪
איילת חזן
B.A. בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, מלווה צוותי עבודה בגנים.
פרטים נוספים ורישום – התקשרו או שילחו וטסאפ לסיגלה: 0523256160
ענת הרשקוביץ
ימי שני 18:00-19:15
החל מתאריך: 12.2.23
מיקום : ב"ס זומר
בקורס נלמד ונעמיק בפרקים מהספר "הפילוסופיה של החירות" שנכתב ע"י רודולף שטיינר. דרך החשיבה המובעת בספר תאפשר לנו להכיר תחום נפשי בו תענה שאלת החירות, כל פעם מחדש, דרך הפעילות הנפשית עצמה, בכל רגע ורגע שנזדקק לה. יחד ננסה לחוות ולהבין את אמרת ההתבוננות הבאה של רודולף שטיינר: "התהוות נצחית בחשיבה,
העמקה בכל צעד,
התגברות על שטחיות,
חדירת המעמקים."
900 ₪
ענת הרשקוביץ – M.A במתמטיקה, בוגרת קורס הנחיית קבוצות, מלווה אנשים בגישת הייעוץ הביוגרפי.
פרטים נוספים ורישום – התקשרו או שילחו וטסאפ לסיגלה: 0523256160
ניצן אדר
ימי שני 18:00-19:15
מחוט למישור ולמרחב. לוכדי חלומות, פיות, גמדים, נסיכות ,דמויות וחיות מלובדות עם מחט. יצירת גזרה לחיה מלבד (ממישור למרחב). סריגת סלסלות מחוטי טריקו
900 ₪
ניצן אדר – אומן ואמן, מלמד 23 בבית הספר היסודי זומר ו- 6 שנים במכללת זומר.
פרטים נוספים ורישום – התקשרו או שילחו וטסאפ לסיגלה: 0523256160
רונן האן
ימי רביעי 18:00-19:30
החל מ 14.2.23
הקורס עוסק בתחום עבודת הצוות והארגון כפי שהתפתח מהתפיסה הפסיכולוגית התפתחותית מתוך תמונת האדם האנתרופוסופית. בתחום עוסקים בנושאים תאורטיים וישומיים.
מטרות הקורס: פיתוח מודעות לחיים של האחר.
עיסוק בשאלות קיומיות.
כלים: התבוננות על עצמי ועל האחר, קבלת החלטות בצוות, התמודדות עם משברים.
ידע: הכרות עם התמונה ההתפתחותית האנתרופוסופית.
900 ₪
רונן האן – B.Sc בהנדסת חשמל מהטכניון, מוביל את IMO-Israel, השלוחה הישראלית של ארגון IMO ליעוץ ארגוני מתוך האנתרופוסופיה, מנהל ומלמד במכללת זומר 19 שנים.
פרטים נוספים ורישום – התקשרו או שילחו וטסאפ לסיגלה: 0523256160
אסתר לוי
ימי רביעי 20:00-21:30
בתוכנית רפרטואר מגוון ושירה בסגנונות שונים : פולקלור , שירה אומנותית , גוספל ושירה עברית .
עבודה קולית משותפת להכרת הקול ושחרור יכולות השירה והביטוי הקולי .
900 ₪
זמרת, מלחינה ומנצחת מקהלות. מחנכת מוזיקלית בתיכון זומר
מזה שמונה שנים ומורה במכללת זומר.
בוגרת החוג לקומפוזיציה וניצוח, תואר ראשון באוניברסיטת ת"א
ותעודת הוראה ממכללת לוינסקי .
פרטים נוספים ורישום – התקשרו או שילחו וטסאפ לסיגלה: 0523256160
ניצן אדר עוזרי
ימי רביעי 18:00-19:30
הליבוד הנה מלאכה מסורתית עתיקה אשר הופכת את צמר הכבשים (בעיקר כבשי מרינו) למשטחים ולמוצרים שימושיים תלת ממדיים.
נלמד טכניקות ועבודה מעשית בליבוד החל מליבוד חרוזי צמר, דרך ליבוד משטח – ציור מלובד, וכלה בליבוד תלת מימדי של סלסלות, תיקים, בובות יד ועוד
900 ₪
ניצן אדר – אומן ואמן, מלמד 23 בבית הספר היסודי זומר ו- 6 שנים במכללת זומר
פרטים נוספים ורישום – התקשרו או שילחו וטסאפ לסיגלה: 0523256160
ביה"ס זומר, שדרות למדן 1 רמת-גן או בזום
שדרות למדן 1 רמת-גן.
ניתן לחנות ברחובות הסמוכים להרצל ולז'בוטינסקי (שימו לב לשילוט, בחלק מהרחובות צד אחד רק לתושבי האזור).
לחונים בחניון "אואזיס" שברחוב זוהר הצמוד לבית ספר זומר- יש לרשום בוויז רחוב זוהר – זה רחוב קטנטן אליו ניתן לפנות גם מהרצל וגם מז'בוטינסקי (בדקו מסלולים). למשתתפים בהרצאות או קורסים במכללה, קיים הסדר חנייה במחיר מוזל בחניון אואזיס.
למגיעים בתחבורה ציבורית: ביה"ס זומר נמצא בין רחוב הרצל לרחוב ביאליק, קרוב לז'בוטינסקי, קווי אוטובוס רבים מגיעים לאזור זה.
נשמח להיפגש – יהיה מעניין ומרחיב לב!
מדע הרוח האנתרופוסופי פותח בפני האדם המודרני דרך להשקפת עולם רוחנית ואנושית חדשה. במרכזה נמצאת האישיות החופשיה והחושבת של האדם העצמאי, המסוגל להתעלות להבנה וניהול מוסרי של חייו מתוך עולם רוחני צרוף (שמואל הוגו ברגמן).
מקור השם הוא יווני-לטיני, אנתרו-אדם, סופיה-חכמה – חכמת האדם.
המעבר מתאוסופיה (חכמת האלוהות) לאנתרופוסופיה מבטא את חשיבות היוזמה והאחריות שאליה נדרש האדם בדרך זו.
טיפוח ופיתוח היכולת לחוות את הקשר בין האדם (המיקרו) לעולם (המקרו) מתוך הכוחות שקיימים בתוכו, תוך דגש על עצמאות וחירות רוחנית מלאה כתנאי להתפתחות בריאה.
מדע הרוח, האנתרופוסופיה, נוסד על-ידי רודולף שטיינר, הוגה דעות שנולד ב-1861 בקארלייביץ שבאוסטריה. שטיינר למד מדעי הטבע, מתמטיקה ופילוסופיה בוינה. אחרי שסיים את לימודיו חקר את כתביו של יוהאן וולפגנג גתה במדעי הטבע. במיוחד התעניין שטיינר בחיפושיו של גתה אחר אידיאות הפועלות מאחורי הטבע הנראה לעין. שטיינר עבר לווימר, העיר שבה פעל גתה רוב חייו, וכתב שם את ספרו "הפילוסופיה של החירות", שיצא לאור ב-1894. טענתו העיקרית בספר זה היתה כי העולם החושי הוא עולם רוחני שאינו סגור בפנינו.
בגיל 40 הצטרף שטיינר אל החברה התיאוסופית. הוא נאבק דרך מגמות בחברה התאוסופית שחיפשו השראה בעולם חלומי תת מודע והתרחקו מהבהירות והצלילות של המתודה המדעית. שטיינר עזב את החברה התיאוסופית ב 1913 וייסד את החברה האנתרופוסופית שמרכזה בדורנאך, ליד באזל שבשוויץ. שטיינר הגדיר את האנתרופוסופיה כ "שביל של דעת, המיועד להדריך את הרוחי שבאדם לקראת הרוחי שבעולם".
ב-12 השנים האחרונות לחייו חי שטיינר באינטנסיביות רבה: נשא הרצאות בכל אירופה, חיבר ספרים רבים, העביר קורסים לאמנויות, לרופאים, לחקלאים ולמחנכים.
הוא נפטר ב-1925 בדורנך, שוויץ.
המוסדות הראשונים שהוקמו בישראל בהשראת האנתרופוסופיה בתחילת שנות ה–70 היו בתחום החינוך המיוחד. בתחילת שנות ה-80 קם קיבוץ הרדוף בגליל וכפר-רפאל ליד באר שבע. גני ילדים ראשונים הוקמו באותה תקופה ומאוחר יותר גם בתי-ספר ויוזמות אחרות בתחומי הרפואה החקלאות, האומנות והתרפיות.
בספרות האנתרופוסופית מובאות תוצאותיו של מחקר על חושי, המתאר את היישות השלמה של האדם כמורכב מגוף, נפש ורוח. הגישה האנתרופוסופית היא הוליסטית והיא מניחה כי כל עשייתו של האדם נגזרת מתוך תמונת האדם והעולם השלמה.
במחקר האנתרופוסופי מתוארים גם שלבי ההתפתחות של כדור הארץ, מן הבריאה, כתהליך יצירה ממשי, רווי חכמה.
יעוד האדם מושג מתוך רצונו החופשי ואחריותו המוסרית העצמאית. הדרך הרוחנית האנתרופוסופית מבוססת על התפתחות מוסרית של הישות האנושית ובייעודו המוסרי של האדם בבריאה ואינה טכניקה המיועדת לאפשר לאדם להגיע למצבי תודעה בלבד, שליטה עצמית או שליטה בזולת. ההתאמנות מאפשרת לאדם הרוצה בכך להכשיר עצמו להיות שותף אחראי, מוסרי, רגיש ומודע יותר בחברה ובתרבות האנושית.
מדעי הטבע האנתרופוסופיים פותחו כהרחבה וכהשלמה למדעים המקובלים. החקירה האנתרופוסופית מתחילה מהממצאים של המחקר המדעי המקובל ושואפת לחברם עם הממצאים האנתרופוסופיים כך שתתקבל תמונה של רוח וחומר, חיים ונפש.
ממחקרים מדעיים אלה נוצר הבסיס ליישומים השונים כגון חינוך ולדורף, הרפואה האנתרופוסופית, החינוך המרפא, עבודה חברתית וארגונית, אומנות אנתרופוסופית, תפיסה כלכלית ופיתוחים נוספים.
שיטת חינוך ולדורף גובשה בתחילת המאה על ידי המחנך, הפילוסוף והוגה הדעות רודולף שטיינר. בית הספר הראשון הוקם לילדי הפועלים במפעל "ולדורף-אסטוריה" בשטוטגארט, ומכאן השם "ולדורף".
חינוך ולדורף שם במרכז תפיסתו החינוכית את הפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר. פסיכולוגיה זו רואה את הילד כישות מתפתחת. הילדות נתפסת כתקופה של הבשלה, של צמיחה פנימית ושל התפתחות הדרגתית של כשרים, איכויות והבנות.
הגישה הכוללת לילד, תכניות לימודים, מתודות ודרכי לימוד, האווירה הלימודית, סביבת הלימוד וכל שאר האלמנטים של חיי בית הספר – מכוונים לתת תשובה לשלבי ההתפתחות השונים בהם נמצא הילד, מבלי להאיץ את התפתחותו.
יסוד נוסף בעל חשיבות רבה בחינוך ולדורף הוא ההתייחסות, בכל שלב ושלב, לילד כאל שלמות, כאל ישות רבת פנים, ישות מגוונת ובעלת איכויות רבות ושונות. התלמיד מכוון לעשייה בתחומי המלאכות, האמנות והלמידה העיונית. הילד שר, מנגן, מצייר, רוקד ומפסל כחלק מהעשייה החינוכית.
גני ולדורף הראשונים בישראל הוקמו בשנות ה-80. כיום פועלים בארץ מאות גנים כאלו. בית הספר הראשון בגישת ולדורף קם בקיבוץ הרדוף ב-1989. כיום פועלים כ-40 בתי ספר יסודיים (ירושלים, טבעון, הרדוף, רמת השרון, רמת גן ויודפת). ו-9 בתי ספר תיכוניים.